tutor och u-svängar


Jag förstår inte riktigt.
I Oslo är det tydligen väldigt populärt att tuta när man kör bil.
Är det rött ljus och den första bilen är en tiondels sekund för seg på gasen när det blir grönt så körar det resterande bilarna bakom upp i en irriterad tutkör. Vad som är sker tutar dom.  
Det jag fick lära mig på bilskolan var att verkligen inte använda tutan i onödan. Den ska ju vara till som varning när vi inte själva kan skrika varning eller akta etc, för att vi sitter i bilen. Inte som någon stressmobbning på vägarna.
Sedan finns det dom som så gärna vill komma iväg innan det blir grönt så dom stannar ca 1½ m efter stoppsträcket. Vilket resulterar i att vi gångare måste göra en stor sväng mot korsande väg för att komma över när grön gubbe syns.
Sedan har vi dom klassiska U-svängarna i alla lägen. Dom är väldigt populära just utan för oss. Väntar man på trikken i ca fem minuter när det är mycket trafik så ser man minst en sådan.
Är det så stressigt jämt, har dom inte lärt sig köra bil som man ska eller är det för att jag fortfarande inte vant mig riktigt vid större städers typ "egna" körregler?
Jag blir fortfarande lika förvånad när dessa saker sker. Och då sker det ofta.



Kommentarer
Postat av: DC

Tjabbadoo! Läser o ser att du lever! Skönt att veta.

Hoppas att det löser sig med "sysselsättning" ,som det så fint heter i officiella rapporter.Ha'ne.

Puss o kram DC

2008-08-15 @ 18:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0